I love the smell of napalm in the morning

Nu ar det kanske hur lange sedan som helst som denna sida var uppdaterad, men den som vantar pa nagot gott.. :)

Vi har nu betat av bade julafton och nyarsafton och snart borjar denna resa lida mot sitt slut, men inte an!!!

Over jul blev det Koh Tao dar vi under fyra dagar solade, badade och snorklade. Valdigt trevligt! Sedan efter ett kort stopp i Bangkok bar det av till Ho Chi Minh City dar var Vietnamresa borjade.

I HCMC var vi pa tva guidade utflykter: En till Cu Chi-tunnlarna dar Viet Cong gomde sig under kriget och en till Mekongdeltat, vilket var maktigt.

Efter HCMC tog vi en hoppig nattbuss till Nha Trang dar vi firade nyarsafton med cocktails och god mat:)

For tillfallet ar vi i Hoi An. Har har vi sytt upp klader och shoppat.

Det var allt! Hoppas alla har det bra darhemma!:)

Tillbaka i Parran!

Idag anladde vi i Parramatta och bor i min gamla korridor pa sofforna. Det har varit en lang dag och jag har bl.a. lyckats salja min surfbrada:) Det kanns jattebra!

Just nu sitter vi med varsin Tooheys New och njuter av att inte behova stressa med internet. Imorgon ska vi in till Sydney och bara njuta av den sista dagen i denna underbara stad. Pa sondag far Anna (24 timmar fore mig) och mellanlandar i Peking, for att sedan anlanda i Bangkok, vilket hon gor 4 timmar efter mig.

Sol

Maste ju lamna en kort sammanfattning vad som har hant sedan jag senast skrev:

Vi fick oss ner till Queenstown dar vi efter tva dagars vantan antligen fick hoppa fallskarmshoppning. Tydligen en av varldens hogsta pa 15000 fot. Dagen efter detta flog vi fran Dunedin till Sydney dar vi vinkade av mamma och pappa for att borja vart egna aventyr.

Min och Annas resa borjade med Magnetic Island dar vi spenderade tva dagar och bl.a. fick se vilda Wallabees och solbada. Efter det tog vi bussen till Airlie Beach dar vi stannade en natt innan segelturen kring Whitsundays Islands. Dar blev det ocksa mycket sol samt tre snorklingturer i barriarrevet och ett dyk pa 6 meter:) Var riktigt coolt.

Efter det sa blev det Cairns som vi fortfarande befinner oss i. Har har det blivit forsranning och Bungy jump och bada var jatteroliga!

Pa fredag far vi till Sydney och sedan pa mandag blir det Thailand och Bangkok for att sedan rora sig mot Koh Tao.

Ha det bra dar hemma! Bilder kommer troligen sen Carro!

En händelserik vecka

Som tidigare sagts har mitt besök anlänt och under veckan har vi hunnit med mycket! Från mycket intensiva veckor i Sydney med mycket turistattraktioner avklarade, till Nya Zeelands vildmark och sköna natur. En liten sammanfattning kommer i form av bilder:

Till en början visade jag dem staden och de bästa platserna valdes ut, för att sedan låta proffsen ta över och en sightseeingbuss fick visa oss vägen. Den senare bilden kommer ifrån Coogee Beach där en hållplats var.

Efter det så bar det av till Taronga Zoo där diverse känguruklappning, fotografering och sälshow ägde rum. Jag anordnade också en tävling som gick ut på att hitta det djur som Anna var mest lik. Vinnaren är tyvärr inte korad men den senare bilden kan ge en viss antydan till hur resultatet kommer att se ut.

Det sista vi hann med innan det blev dags att flyga till Nya Zeeland var en dag på stranden (Manly Beach) och sedan en finrestaurang med utsikt över operahuset och Harbour Bridge. På denna restaurang fick vi även prova på att äta kängurukött (dom små liven).

Väl på ett kallt och blåsigt Nya Zeeland fick vi tag i en bil och började vår resa genom att bo hos ett gammalt par som ägde en vinodling och hyrde ut rum till vilsna turister (vi). Vi har nu tagit oss enda från Christchurch till Westport på andra sidan kusten där vi ska sova vår andra natt. Naturen är helt fantastiskt och många gånger har vi stannat för att njuta och ta bilder.

Imorgon ska vi ta västkusten ner mot glaciärerna och så småningom Queenstown och Dunedin. Väl mött!

En varm Sydneydag

Idag sitter jag utan tröja, med fläkten på max och svettas då det är kring 35 grader här idag. Tyvärr ska det inte hålla i sig till mitt främmande anländer. De kommande dagarna ska molnen ska färga himlen vit och temperaturen gå ner kring 10-15 grader, usch vad kallt ;)

Inatt var jag uppe till fyra och såg till Christopher och Johan B kom sig iväg ordentligt. Så nu är jag lämnad ensam i en korridor med tre vietnameser och nästan helt utan mat. Det kändes som att jag skulle ha mycket att göra idag, men det mesta ser ut att vara gjort.  Är bara städet kvar, men det känns som att jag sparar det som är så roligt till sist.

Imorgon kommer som sagt mina föräldrar och min syster. De har varit i Peking nu i två-tre dagar och ska troligen kliva på flyget till Australien vilken sekund som helst. Jag vet redan vad min kära mor kommer att säga innan hon ens hunnit säga hej: Men, så långhårig du är Johan! =)

Nu har jag börjat styckena med idag, inatt och imorgon så jag måste ju bryta trenden:

Det känns äntligen som att allt börjar lösa sig. Jag har bokat min och Annas resa längst östkusten och jag är väldigt nöjd. Vi landar först i Townsville och tar därifrån färjan till Magnetic Island. Där ska vi spendera två nätter innan vi tar bussen till Airlie Beach för att sedan åka på en segelbåt i två dagar och två nätter runt Whitsunday Islands. Efter det tar vi bussen till Cairns för diverse 'Rafting' och 'Bungy jump'.

I inlägget som jag skrev den 2009-11-01 är det en bild på mig på stranden. Det är i sanningens namn inte jag utan en kille vi såg sitta ca 40 meter från oss. Skrämmande lik och det är ju inget snack om att killen såg bra ut =D

Tentafritt

Igår var den stora dagen, sistan tentan gjordes och två månaders ledighet står framför oss. Mina två kompanjoner håller just nu på att städa för utflyttning innan de ska till Queensland medan jag inte behöver oroa mig för det för än på måndag.  Då kommer ju som sagt också mina föräldrar samt min lillasyster och allt är nu fixat till den resan.

Det är mycket att stå i nu och en resa för mig och Anna till Whitsunday Islands, Magnetic Island och Cairns ska med största sannolikhet bokas idag. Flygen är redan bokade och det blir från den 6 december till den 18 december. Jag ska även sälja min surfingbräda för att utöka resekassan lite.

Jag har också på agendan att kolla på hotell/ guest house på Koh Tao över jul då jag misstänker att det är mycket folk där den tiden. Det blir ju lite dyrare på det sättet men det är bara att betala och se glad ut.

Nya Zeeland

Nu är flygresan till Nya Zeeland bokad och det blir att den 27 nov flyga till Christchurch för att hyra en bil där och så småningom ta sig till Dunedin och därifrån flyga tillbaka till Sydney den 4 dec. Det blir en kort tripp men jag tror att det blir lagom för att få ett bra grepp om landet. Roligt att träffa familjen igen när de kommer om ca 3 veckor.

Sedan har jag ytterligare ett glatt meddelande! Mitt och Adeles hem från och med nyår tillskrivs härmed Matematikgränd 23. Skönt att ha det där fixat och att ha någonstans att flytta in när jag kommer hem.

Idag är det en vecka till dess att våra tentor börjar, ser verkligen fram emot att sitta och plugga igen! Nämen ärligt så känns det bra att göra bort dom så att jag kan ta ut ett långt och skönt jullov=)

Gött mos!

Åter igen är det för länge sen jag skrev på denna blogg. Det har inte hänt allt för mycket under denna tiden heller =P Vädret har börjat bli bättre och bättre och efter en heldag på Bondi igår så börjar brännan bli bättre och bättre också den.

Jag har förlängt min lägenhet till den 23e november när mamma, pappa och Anna kommer hit. Så nu vet jag vart jag ska bo i alla fall.

Chrilles mamma och morfar for hem till kalla Sverige idag efter att ha varit här i två veckor. En väldigt trevlig visit!

Lägenhetssökandet till Umeå i vår går sådär. Jag har överlämnat det mesta till Adele men som jag har förstått det så blir det att sova i hörsal a eller något liknande.

Jag på Bondi

Frihet

Nu är det alldeles för länge sedan jag skrev och jag lovar att skärpa mig! =P

Den sista uppgiften är iaf färdigskriven och jag sitter bara och njuter. Återstår gör fyra tentor, men det är inte för än om en månad. Det betyder att det finns många lediga dagar att hämta ut!

Annars har det inte hänt så mycket, igår var vi på bondi beach och surfade lite. Vädret har varit super de två senaste dagarna och det tycker jag att vi förtjänar efter två veckors lågtryck.

Nu är det drygt tre månader sedan vi med fullpackade väskor reste från Stockholm. Det är dessutom bara knappt tre månader till dess att jag reser tillbaka, så halvtiden på resan är här, känns som igår tre kritvita och oerfarna grabbar kom till Sydney.

Jag hörde en historia om en postarbetande vän hemma i schtaan. Han som gick exakt samma kurser som mig på gymnasiet upptäckte nyligen att han inte hade fullständiga gymnasiebetyg, så innan han kunde börja söka till universitetsstudier så här två och ett halvt år efter studenten så var han tvungen att sätta sig i gymnasieskolbänken igen!

För övrigt är det en månad till dess att delar av min familj kommer och hälsar på =) Det blir roligt att visa dem staden!

Taronga Zoo mm.

Hejsan!

Nu har ytterligare en vecka gått sedan jag senast skrev och tiden bara rusar förbi. Adele for tillbaka till ett snöigt Sverige i lördags och jag har börjat om skolan efter en väldigt lång ledighet. Veckan som vi tillbringade i Sydney var väldigt bra och vi hann med riktigt många turistattraktioner. Det var väldigt bra då jag egentligen inte varit på några egentliga attraktioner under min tid här.

Vi började iaf veckan med det mest intressanta, Taronga Zoo. Det var ett underbart ställe som inte bara hade djur, utan även en jättefin utsikt över staden. Adele fick se koala- och tvättbjörnar medan undertecknad fick se krokodiler och ormar;) På färjan ut fick vi också en väldigt fin vy över operahuset.

Senare under veckan hann vi med att gå på akvarium, hänga på Darling Harbour, shoppa på marknad och lite mer, väldigt kul=)

Det känns väldigt bra att det är så lite kvar i skolan nu. När man känt på ledighetens sötma har man svårt att börja om igen. Vi har fått tentadatumen nu också, den 11-19 november ska fyra tentor avverkas. Så det var bra att det var under så kort tid, skönt med mer ledig tid!=) Men iaf, det vi har kvar i skolan nu är två arbeten och fyra tentor så äntligen börjar jag se ljuset i tunneln.

Hemma igen

Då var semestern helt plötsligt slut. På ett sätt känns det deppigt, men och andra sidan är väldigt skönt att komma tillbaka till de västra förorterna i Sydney. Tur att man inte bor i de östra, då hade det varit väldigt tungt =P

Oj vad mycket som har hänt sedan senaste tiden jag skrev så jag ska börja från början. Klockan fyra på morgonen, torsdagen för två veckor sedan skulle jag hämta Adele på flygplatsen. Förstås var jag så pigg som man bara kan vara den natten så det slutade med att jag satt uppe och väntade in att morgonen skulle komma, sedan skulle det ju vara hur lugnt som helst att komma till rummet vid sjutiden och sova lite. Men nädå! När jag kommer dit fick jag se att planet var försenat med totalt 5 timmar. Men tre kaffekoppar och en energidryck senare så kom hon och jag fick några timmars sömn innan vi skulle med flyget till Brisbane.

Väl där sov vi en natt innan vi tog bussen till Rainbow Beach och slutligen färjan till Fraser Island, världens största sandö. Vi blev ihopsatta i 11-manna grupper, fick hyra en bil och blev tilldelade den mat vi skulle behöva för en tripp i två nätter och tre dagar. Det var som sagt 7 personer exklusive oss och av dessa var 7 stycken stora profiler. Vi hade särskilt en australiensare som alla andra grupper kallade ”the crazy australian guy” och som hade vunnit sin resa till Fraser Island genom att dansa naken på ett uteställe. Som sagt, en fantastiskt rolig kille!

Efter det så bar det av till Byron Beach där det var väldigt mysigt. Redan första dagen tog vi en tur till Nimbin som vi hade hört skulle vara något av en inofficiell fristad. När vi kom dit märkte vi att våra kontakter var pålitliga, ett sjukt ställe där vi hela tiden blev erbjudna kakor med okänt innehåll. Men fantastiskt roligt att ha varit där =)

Dagarna efter det tog jag och Adele det väldigt lugnt. Det gjorde dock inte Johan och Chris som hoppade fallskärm, själv sparar jag min upplevelse till Nya Zeeland hade jag tänkt. Jag och Adele hade förresten bokat en kajaktur med delfiner och valar med den uteblev tyvärr på grund av dåligt väder.

Så imorse lokal tid kom jag och Adele hem och de andra jönsarna stannade i någon dag till på Byron Bay. I veckan ska jag agera sightseeing här i Sydney och det blir troligen lite akvarium och lite zoo, men det återstår och se =)

Jag har förresten ännu ett nytt telefonnummer nu: +61451120497

LOV!

Nu är mer än halva terminen gjord och nu återstår bara en mindre del av arbetena. Imorgon på morgonen kommer Adele hit och sedan på kvällen bär det av till Brisbane. Som vanligt var vi sena med bokningarna så igår tog vi tag i saken och bokade flygresan. Vi hade hört av Berglunds kompis att det var ett företag som anordnade någon slags äventyrscamping på Fraiser Island, så vi tänkte att man förmodligen skulle måsta boka det. Vi drog iväg ett mail och frågade om det fanns några platser kvar. Igår på kvällen fick vi svar där de skrev att vi skulle ringa till dem och boka på en gång i och med att det nästan inte fanns några biljetter kvar. Så vi lånade en mobil (ingen av oss har några pengar på mobilen) av en väldigt snäll tjej på studentområdet. När vi ringde dit sa hon att det fanns fyra biljetter kvar på lördag och att nästa lediga var den 5e oktober. Så där får man ytterligare lite pay-back på karmakontot, man får väl lov att säga att vi hade tur då!:P

Efter vi varit på Fraiser Island i några dagar ska vi ta en tur till Surfers Paradise och Byron Bay. Huvudsakligen det sistnämnda som vi har hört ska vara helt fantastiskt. Det blir en underbar en och en halv vecka vill jag lova!

Som jag sa så kommer Adele hit imorgon. Kring klockan halv 4 på morgonen måste jag börja dagen med att gå några kilometer och därefter ta tåget en timme till jag kommer till flygplatsen. Men det får man väl offra ;P

En bra vecka

Den senaste veckan har varit en spännande vecka på alla sätt måste jag säga. Jag syftar dock mest på fotbollen som vi gått upp mitt i natten för att se =) Men vad gör man inte för gubbarna i landslaget?

Snart har vi "Mid-semester break"! Känns fantastiskt att få lite ledig kvalitetstid och lagom till att vi drar på en runda längst kusten så kommer Adéle hit =D Kommer att bli sjukt bra!

Sen blev det även i onsdags en tur till Bondi Beach för att surfa ytterligare en dag. Denna gången satsade vi på attityd och paddlade ut till de stora killarna för att bara ligga och flyta och spänna oss lite. Problemet är bara att balansen inte är den bästa, så helt plötsligt kunde brädan ligga upp och ner och man själv i vattnet. Tur att man hann vara cool i några sekunder iaf;)

Chrille har gjort en mycket fin upptäckt, 8 liter vin för 95kr, ooh.. guilty! =)

Nu i helgen ser det ut att bli ganska lugnt (för ovanlighetens skull), det är två arbeten och en dugga som ska göras under tiden Adéle är här så det blir att sitta och fila på dem=)

Surfing

I onsdags tog vi äntligen oss i kragarna och köpte en surfbräda! Det blev en vit "Mini-Mal" och jag ser den nästan som ett tillskott i familjen, ingenting kan skilja oss nu:) Sammanfattningsvis var det en mycket händelserik dag. Jag hann med att bli uppraggad av en 50-årig man på bussen, bli träffad av en surfingbräda i huvudet och tillsammans med mina kompanjoner ha våtdräkten fel väg;) När jag senare kom hem var jag dock helt slut, det tar på krafterna att vara på topp.

Annars har det blivit mycket plugg i veckan och det ser även ut att bli något liknande framöver, har några arbeten som ska in innan det blir lov i slutet av månaden.